fredag 29 mars 2013

Blommig fredag...Ett säkert kort..

Så är det fredag igen just nu tycker jag det är rätt skönt att det går så fort så kanske vi får lite vår snart.
Den här veckan är temat ett säkert kort.
Det har jag nog några både önskade och mindre önskade.

Ett önskat sådant är Stenkyndel Som redan första säsongen breder ut sig enormt. Att gå och dra handen
över dessa luktar helt underbart samt drar till sig mycket små pollinerare.
Frösår sig villigt men är lätta att dra upp där de inte ska vara.


Purpurklätt är en till som jag trivs med nu har jag bara den ceriserosa men tycker den är superläcker.


En del nävor sprider sig villigt också får gärna finnas de med.


Jag krukar upp mina små frösådda plantor och ger bort till goda vänner uppskattade presenter.


Bland de mindre önskvärda finns

Praktlysing som jag försöker att få bort ur en rabatt.


Även Japansk lykta


Tycker att båda är fina men sprider sig ohämmat tyvärr.

Så bort med dom.

Är väl lite överlag så att man tillåter de som frösår sig att föröka sig men de med underjordiska utlöpare
ofta blir ett gissel.

Om ni vill se fler säkra kort så titta in på bloggen

Önskar er alla en trevlig påsk

Kram Ing-Mari



14 kommentarer:

  1. Vackra säkra kort som både tillför och stör finns hos oss alla...ler igenkännande...randgräset och jag har fört en ojämn kamp en längre tid...=)

    Påskkramar Ninni

    SvaraRadera
  2. Så vackra säkra kort! Stenkyndel är ju helt underbar!
    Glad Påsk!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Så fina vackra kort, stenkyndel var superfin.
    Ha en underbar påsk!

    SvaraRadera
  4. Vilken magnifik stenkyndel! Imponerande. Vet du, jag har prövat purpurklätt flera gånger hos mig och dom kommer aldrig tillbaka. Alla som hör det blir lika förvånade men så är det. Men jag ger mig inte. Jag h ar hittat ett ställe där dom kommer att passa som handsken färgmässigt och där ska jag pröva dom .... i år igen.

    På lysingsidan har jag bara vitlysing. Den sprider sig också men inte alls som sin släkting, praktlysingen. Den drar dessutom till sig bin och fjärilar så den vill jag inte vara utan.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  5. Stenkyndel har jag.Älskar den och dess doft.
    Glad Påsk.

    SvaraRadera
  6. Den knallrosa og geraniumen var flotte! Spennende blomster du viser frem.
    God påske!

    SvaraRadera
  7. Vackra och villiga blommare hos dig. Stenkyndel var något nytt för mig. Det måste undersökas för framtiden, låter som en fantastisk växt. Älskar doftande trädgårdsvänner. :))

    Ha en fin fortsättning på påsken!
    Och tack för kommentar hos mig.

    SvaraRadera
  8. Hm... varför är min stenkyndel så klen?
    Ja, det undrar jag när jag ser din.
    Underbara purpurklätten med dess silvriga blad...
    Glad Påsk!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Alltid hyggelig å ha planter å gi bort :-)
    De to siste er umulig å bli kvitt, ja!

    SvaraRadera
  10. Fina bilder!! Vilken stor stenkyndel du har.
    Önskar dig en skön påskhelg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. De gula "lysingarna" får hålla sig i "Gula Hörnet" och japanska lyktor skulle jag vilja ha där också. Stenkyndel var ett bra tips, jag som är mer för det blå/lila/rosa och pastelliga.
    GLAD PÅSK önskar EvaLinnea

    SvaraRadera
  12. Japanska lyktan ser spännande ut, den har jag inte, praktlysingen får man hålla efter men är jättefin i rätt miljö.
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  13. Härlig färg på purpurklätten. Den skulle passa hos mig också!

    SvaraRadera
  14. Bra säkra kort du har. även om de är önskade eller ej men vad gör man om inget annat växer där man bor.
    Ha en fin Påsk
    Kram Meta

    SvaraRadera